Handelsbetingelser
1. Anvendelse
1.1 Almindelige salgs- og leveringsbetingelser gælder for alle aftaler med AL-Rens, CVR-nummer 37535087. Salg og levering af serviceydelser inden for algebehandling, rensning og imprægnering af henholdsvis fliser, facade, tag og tagrender til forbrugere.
1.2 Handelsbetingelserne gælder for i samme omfang for både forbrugere og erhvervsdrivende, medmindre andet eksplicit fremgår i Handelsbetingelserne.
1.3 AL-Rens kan til enhver tid ændre Handelsbetingelserne uden varsel. Hvis AL-Rens ændrer sine Handelsbetingelser, er det Handelsbetingelserne gældende på tidspunktet for aftalens indgåelse, som finder anvendelse.
2. Aftalegrundlag
2.1 Betingelserne udgør sammen med Virksomhedens tilbud og ordrebekræftelse det samlede aftalegrundlag om Virksomhedens salg og levering af serviceydelser til kunden (”Aftalegrundlaget”). Kundens indkøbsbetingelser trykt på ordrer eller på anden måde meddelt til Virksomheden udgør ikke en del af Aftalegrundlaget.
2.2 Ændringer af og tillæg til Aftalegrundlaget er kun gældende, hvis parterne har aftalt dem skriftligt.
3. Tilbud og indgåelse af aftalen
3.1 AL-Rens’ tilbud er gældende i 10 dage fra den dato tilbuddet er dateret, medmindre andet fremgår af tilbuddet. Accept af tilbud, der er AL-Rens i hænde efter acceptfristens udløb, er ikke bindende for AL-Rens, memindre vi meddeler kunden andet.
3.2 Når Kunden har accepteret AL-Rens’ tilbud, enten digitalt via vores hjemmeside eller telefonisk, har AL-Rens og Kunden indgået en bindende aftale, der består af AL-Rens’ tilbud, disse Handelsbetingelser og AL-Rens’ produktbeskrivelse for de ydelser (”Produktbeskrivelse”), som fremgår i tilbuddet (samlet ”Aftalen”).
3.3 AL-Rens tilstræber at sende bekræftelse eller afslag af en ordre på serviceydelser til Kunden skriftligt senest 5 arbejdsdage efter modtagelse af ordren.
3.4 I tilfælde af uoverensstemmelse mellem aftaledokumenterne skal følgende rangorden gælde:
(i) Tilbuddet
(ii) Produktbeskrivelsen
(iii) Handelsbetingelserne
3.5 Hvis AL-Rens’ bekræftelse af en ordre på serviceydelser ikke stemmer overens med kundens ordre eller Aftalegrundlaget, og kunden ikke ønsker at acceptere de uoverensstemmende vilkår, skal kunden meddele det til AL-Rens skriftligt senest 3 arbejdsdage efter modtagelse af ordrebekræftelsen. I modsat fald er kunden bundet af ordrebekræftelsen.
4. Ydelser
4.1 AL-Rens sælger og leverer de tjenesteydelser (”Ydelserne”), der fremgår på www.AL-Rens.dk (”Hjemmesiden”).
4.2 Ydelsernes beskrivelser fremgår i Produktbeskrivelsen.
4.3 AL-Rens kan anvende underleverandører til levering af Ydelserne til Kunden.
5. Levering
5.1 AL-Rens leverer serviceydelser senest til den tid, der fremgår af vores ordrebekræftelse. AL-Rens har ret til at levere før den aftalte leveringstid, medmindre parterne har aftalt andet.
5.2 AL-Rens har ret til at udskyde det forventede leveringstidspunkt, uden at dette misligholder aftalen. Dette gælder yderligere i de situationer hvor AL-rens ikke kan levere de aftalte ydelser som følge af hændelig begivenheder, lav temperatur, stærk vind eller andet vejrforhold som forhindrer eller besværliggør det arbejde som skal udføres.
5.3 Kunden skal undersøge alle serviceydelser ved leveringen. Hvis Kunden opdager en fejl eller mangel, som Kunden ønsker at påberåbe sig, skal den straks meddeles skriftligt til AL-Rens. Hvis en fejl eller mangel, som Kunden har opdaget eller burde have opdaget, ikke straks meddeles skriftligt til AL-Rens, kan den ikke senere gøres gældende.
6. Forsinket levering
6.1 Hvis AL-Rens forventer en forsinkelse i leveringen af serviceydelsen, informerer de Kunden om det og oplyser samtidig årsagen til forsinkelsen og ny forventet leveringstid.
7. Kundens forpligtelser
7.1 Kunden står selv for udgiften til vandforbruget i forbindelse med udførelse af Ydelsen
7.2 Kunden skal for egen regning og risiko opfylde følgende:
(i) Forberede og klargøre området, hvor de aftalte Ydelser skal leveres, i overensstemmelse med Produktbeskrivelsen.
(ii) Hvis nødvendigt være til stede på området, hvor de aftalte Ydelser skal leveres, på leveringstidspunktet.
7.3 Opfylder Kunden ikke pkt. 7.2, skal Kunden betale et gebyr i henhold til AL-Rens’ gældende gebyrliste.
7.4 Hvis AL-Rens ikke er i stand til at levere de aftalte Ydelser til Kunden som følge af Kundens forhold, kan AL-Rens uden at misligholde Aftalen midlertidigt stoppe leveringen af de aftalte Ydelser, og Kunden skal efterfølgende kontakte AL-Rens med henblik på at fastsætte et nyt leveringstidspunkt eller Kunden betale et gebyr i henhold til AL-Rens gældende gebyrliste.
7.5 Inden leveringstidspunktet skal Kunden informere AL-Rens om ethvert forhold, der kan vanskeliggøre eller forhindre leveringen af de aftalte Ydelser.
8. Pris og betaling
8.1 Prisen for serviceydelserne følger AL-Rens’ gældende prisliste på det tidspunkt, hvor AL-Rens bekræfter Kundens ordre, medmindre parterne har aftalt andet skriftligt. Alle priser er inklusiv moms.
8.2 Kunden skal betale fakturaen for serviceydelsen senest 5 hverdage efter modtagelse af fakturaen, medmindre parterne har aftalt andet skriftligt.
9. Forsinket betaling
9.1 Ved forsinket betaling vil Kunden blive opkrævet et påmindelsesgebyr på 100 kr. pr påmindelse. AL-Rens kan vælge at overdrage kravet til et tredjeparts inkassobureau, hvilket kan medføre yderligere inkassoomkostninger i overensstemmelse med bestemmelserne i den danske rentelov.
10. Garanti
10.1 AL-Rens yder 15 års garanti på imprægnering ved fliserens, forudsat at AL-Rens har renset, algebehandlet og imprægneret dette. Efterfølgenden skal Kunden hvert år have dette algebehandlet for at garantien gælder. Dette omfatter kun algebehandling udført af AL-Rens
10.2 AL-Rens’ garanti omfatter ikke fejl eller mangler der skyldes:
(i) almindelig slitage,
(ii) brug i strid med AL-Rens’ instruktioner eller almindelig praksis eller til ikke-aftalte formål,
(iii) afhjælpning eller ændring udført af andre end AL-Rens, eller
(iv) andre forhold, som AL-Rens er uden ansvar for.
11. Reklamation
11.1 Hvis Kunden opdager en fejl eller mangel i garantiperioden, som Kunden ønsker at påberåbe sig, skal den straks meddeles skriftligt til AL-Rens. Hvis en fejl eller mangel, som Kunden opdager eller burde have opdaget, ikke straks meddeles skriftligt til AL-Rens, kan den ikke senere gøres gældende. Kunden skal give AL-Rens de oplysninger om en meddelt fejl eller mangel, som de beder om.
11.2 Inden rimelig tid efter at AL-Rens har modtaget meddelelse fra kunden om en fejl eller mangel og undersøgt kravet, meddeler AL-Rens Kunden, om fejlen eller manglen er omfattet af garanti.
11.3 Inden rimelig tid efter at Al-Rens har afgivet meddelelse til Kunden efter pkt. 11.1 om, at en fejl eller mangel er omfattet af garanti, afhjælper AL-Rens fejlen eller manglen.
11.4 Ved udførelse af Ydelsen overfladerensning på fliser og facade, vil dette rense overfladen for skidt, smuds og alger. Dette vil ikke indebære oliepletter, rust og sod fra henholdsvis facade og fliser. Endvidere gælder dette også fjernelse af ukrudt mellem fliserne.
11.5 2.sorterings fliser er mere modtagelige ved højtryksrensning, hvorfor AL-Rens ikke kan gøres erstatningsansvarlige for eventuelle skader.
12. Ansvar
12.1 Uanset eventuelle modstående vilkår i Aftalegrundlaget er AL-Rens ikke ansvarlig over for Kunden for manglende opfyldelse af forpligtelser, som kan henhøres til force majeure. Ansvarsfriheden består, så længe force majeure består. Som force majeure anses forhold, der er uden for AL-Rens kontrol, og som AL-Rens ikke burde have forudset ved aftalens indgåelse. Eksempler på force majeure er usædvanlige naturforhold, krig, terror, brand, oversvømmelse, hærværk og arbejdsstridigheder.
12.2 Virksomheden fraskriver sig ethvert ansvar for vandindtrængning hos kunden. Det er dermed kundens eget ansvar at sikre utætheder omkring tage, døre, vinduer, kældre eller skure. Genstande som ikke tåler vand eller højtryk, skal kundens sørge for at fjerne fra arbejdsområdet, hvis det ikke kan fjernes skal AL-Rens informeres.
12.3 Rensning af facaden kan udgøre at pudset falder af, i tilfælde af at facaden ikke er vedligeholdt, eller har lækage og frostsprængninger kan AL-Rens ikke gøres erstatningsansvarlige for dette.
13. Fortrydelsesret
13.1 Forbrugeren har fortrydelsesret efter de til enhver tid gældende lovregler.
13.2 Aftaler om specifikke hastende opgaver hos forbrugeren, som forbrugeren utrykkeligt har anmodet om som værende hasteopgave, kan ikke gøre fortrydelsesretten gældende.
13.3 Ved køb af tjenesteydelser, hvis leveringen af tjenesteydelsen er påbegyndt med forbrugerens forudgående udtrykkelige samtykke og anerkendelse af, at fortrydelsesretten ophører, når tjenesteydelsen er fuldt udført.
13.4 Ved udøvelse af fortrydelsesretten for bestilte tjenesteydelser, skal forbrugeren fortsat betale for tjenesteydelsen, hvis fortrydelsen sker inden for 24 timer før arbejdet udføres.
13.5 Ved udøvelse af fortrydelsesretten skal forbrugeren inden for fortrydelsesfristen i pkt. 11.3 give AL-Rens meddelelse herom, der skal sendes til kontakt@alrens.dk
13.6 Forbrugeren kan ikke udøve sin fortrydelsesret ved blot at nægte modtagelse af Ydelsen uden samtidig at give AL-Rens meddelelse i henhold til pkt. 13.4.
14. Personoplysninger
14.1 AL-Rens indsamler, opbevarer og behandler alene de personoplysninger, der er nødvendige for levering af de aftalte Ydelser, og som primært omfatter navn, adresse og kontaktoplysninger.
14.2 Kunden accepterer, at AL-Rens i forbindelse med leveringen af de aftalte Ydelser vil behandle personoplysninger om Kunden.
14.3 Kunden kan til enhver tid tilbagekalde ovennævnte accept. Hvis Kunden tilbagekalder sin accept, og AL-Rens som følge heraf ikke kan levere de aftalte Ydelser, kan AL-Rens opsige Aftalen samt forlange fuld betaling af Købesummen.
15. Klageadgang for forbrugerne
15.1 Forbrugere, der ønsker at klage over et køb, skal kontakte Al-Rens kundeservice på kontakt@alrens.dk
15.2 Forbrugere, der er uenig i AL-Rens’ behandling af en klage, kan sende en klage til:
Center for Klageløsning
Nævnenes Hus
Toldboden 2
8800 Viborg
www.naevneneshus.dk